Nytt År!

nytt

2017

Det är inte säkert att stränga beslut är vår bästa början till det nya året. Men säkert är att man mår bra av att tänka igenom vad det gångna året har inneburit. Vid 12-slaget på nyårsafton är det många som höjer sina glas och skålar för ett bättre år. Ett nytt år att hoppas på. Ett år som kan innebära positiva förändringar. Många ser nästan magiskt på det nya året.

För egen del ska man göra mycket som inte blev av under det nu så gamla 2016. Man kanske ska börja motionera, inte äta godis, gå på fler kurser, sluta gå på kurser, spara mer pengar osv. Det är som om man tror att bara för att ett nytt år börjar, ska latmasken, oviljan försvinna och ett bättre jag födas. Trots att vi år efter år trott det och blivit besvikna, så står vi där och lovar och önskar. Egentligen, om vi ska vara riktigt sanningsenliga, är det rätt så skönt att för en gång skull bara önska. Nöjet är ju helt gratis och vi kan skratta tillsammans åt våra befängda förhoppningar. Föresten är det riktigt nyttigt att i alla fall en gång om året försöka göra en granskning av sitt liv. Tron på hoppet och något bättre skulle vara svårt att avvara. Att alltid förneka möjligheten till förbättring är att många gånger, när det ser som svartast ut kan oväntade möjligheter dyka upp.

En hel del lyckas att hålla sina nyårslöften. De slutar röka, börjar banta eller promenerar till jobbet. För många är det här att bryta nyårslöften inte så allvarligt. De rycker på axlarna, det kommer väl ett nytt tillfälle. För andra är det betydligt hårdare. Återigen ett bevis på deras ofullkomlighet. De upplever att de är svaga, hopplösa. Alla andra människor lyckas, medan de inte klarar ett dugg. Oftast stämmer det inte med sanningen. Många glömmer att titta på sin egen trädgård, och ser bara grannens, där de alltid tycker att gräset är grönare. De trissar upp sina förväntningar, jämför sig själva med ett idealjag, som de alltid kommer till korta med. ”Jag skulle vilja” ersätts oftare och oftare med ”jag måste”. Behovet blir krav, mer och mer tomma.

Kraven att vara lika bra som andra har blivit viktigast!

Redan på 90-talet talade man om värderingar och krav på tillvaron. Det gällde att leva upp till vissa ideal, som några i samhället var ivriga att skapa för att få vinstmöjligheter, tillexempel modeflugor. Självaktningen hos de människor, som lättast faller för de här värderingarna, bygger på omgivningens aktning, som i sin tur beror på hur mycket vederbörande har råd att konsumera. Ju mer pengar, desto större aktning och desto mer makt resonerade man.

I enlighet med det här sättet att se, skulle många då tex baka, inte för att det var gott och billigare, utan för att det gav dem en duglighetens glans. Tänk så duktig du är . . . De här skuldkänslorna att inte riktigt duga skulle vara orsaken till många av kraven hos oss.  Krav som man kan se som surrogat för våra verkliga behov. Tillvaron blir då en pseudovärld såväl utanför oss själva som inom oss själva. Vi blir kopior av varandra. Vi vågar inte vara självständiga och ha ett genomtänkt sätt att leva.

Ta hand om dig själv!

Här är 12 nyårslöften som inte leder till besvikelse

 

Bli arg! Säg ifrån!

Kvinnors förmåga att först tillfredställa alla andras behov är ofta förödande. Undertryckt ilska är förpestande för kropp och själ. Och någonstans på något sätt sticker den upp. Rak ilska är mycket sundare än sötsura pikar, bitska undertoner och baktaleri, vilka teorier den moderna psykologin än för fram. Ilskan behöver inte alls riktas mot någon eller innehålla elaka ord, som gör skada i stället för nytta.

Tänk på vad du tänker!

Vi är vad vi tänker. Vi skapar oss själva, vår sinnestämning och vår utveckling med våra tankar. Att jämt och ständigt gå omkring och tänka ”jag känner mig så rädd” gör att rädslan växer. Ta istället till affirmationer: skriv eller säg flera gånger morgon och kväll ”jag är modig”. Kanske låter det banalt och löjligt och alltför enkelt. Men det är så att det går att tänka sig till förändringar. Hjärnan är en dator som det går att programmera om. Man kan ju undra hur lång tid det tar innan ”nåt händer” Ingen tid alls, om man verkligen är öppen för förändringar. Men ibland är det ju bekvämt att vara rädd. Stanna i det trygga välkända, även om det är dåligt. Våga ta ett språng i år!

Ät med kärlek!

Vad du än äter, var du än äter och hur, mycket du än äter gör det med en varm och lugn känsla inombords. Den känslan och de tankar du har när du äter, är Du nämligen. Äter du under stress och tänker att du egentligen inte förtjänar någon mat, så mår du dåligt, hur biodynamiskt den är odlad. Se på maten. Tänk på maten. Tänk på att ätandet är en kärlekshandling mot dig själv. Vad tycker du egentligen att du är värd? Det kan du bli medveten om genom att se på hur du äter. Sen kan du ändra mycket, när du plötsligt inser att ”jag är ju värd mycket mer än sådär”. Ja, du är ju faktiskt värd mycket mer än att bara överleva. En positiv livsinställning ger positiva spiraler.

Se till att få fyra kramar om dagen!

massage

Fysisk närhet är ett primärt mänskligt behov. Det har ingenting med sex att göra. Men tyvärr har det ju blivit så i vår nuvarande kultur, att fysisk kontakt mellan vuxna, sorteras in under rubriken sex. Och där ska då så gott som allt behov av ömhet, värme, smek och närhet tillfredsställas, utan inblandning av utomstående. Sluta se beröring som ett bihang till sex. Det kan vara en stor utmaning att stanna upp, lyssna in varandra och bara vara i mjuk beröring och närhet. Kramar och massage kan lindra smärtor som inte all världens ord, mediciner eller sex rår på. Vi vet att utan fysisk beröring kan vi få svårt att återhämta oss, lagra näring och läka skador eller sjukdomar.

”Kroppar gillar andra
kroppar och de tar
hand om varandra om
vi tillåter dem det”.

Dr Dain C Heer

Ha det vackert runtomkring dig!

Människoögon dras till det vackra. Blommor, levande ljus, tyger, vackra färger. Att ha ordning och harmoni bland saker omkring sig, hemma och på jobbet är viktigt. I synnerhet om det känns som kaos inombords. Att städa bort olustkänslor är bättre än att döva dem med mat eller droger. Tänk på att det inte behöver vara fest för att du ska klä upp dig och köpa blommor.

Meditera!

Att meditera är helt enkelt att vara. Men vi lever i en tid som gör det svårt för oss att helt enkelt bara vara. Men du ska helt och hållet vara i det du är. Att meditera är som att låta vattnet som är i rörelse bli stilla – grumset sjunker till botten och vattnet blir alldeles klart. När vi blir mer medvetna om nuet blir vi också mer förankrade i oss själva och vårt beteende blir mer överensstämmande med våra djupa värderingar. Det gör oss mer levande och delaktiga i det som pågår. Det finns många olika metoder att uppnå ett meditativt tillstånd. Pröva att varje gång du borstar tänderna, ägna dig helt åt detta. Matbordet är också en bra plats att öva på. Känner du hur maten smakar? Är du medveten om hur fort, hur mycket, när och var du äter? Var helt och hållet i det du gör, gör inte två saker på samma gång. Ät när du äter, läs när du läser – blanda inte ihop många saker på en gång.

Var ensam ibland!

Enskildheten är lika viktig som gemenskap. Livstempot är högt och idag är det lätt att du tar in för mycket intryck. Gå ut och gå ensam, gärna i regnväder. En eller två timmar i naturen under helgen eller när man kan ta sig tid kan bli ritualer för att hinna bearbeta och smälta allt du hör och ser. När du tittar ut över ett hav, en äng eller skog känner du att allt stillnar inombords. Intrycken sorteras, din överbelastade hjärna får vila och du får rätt proportion till vardagsproblemen. Dra ut telefonjacket en stund och ta tid bara för dig själv. Att gå in i sig själv och vara ostörd, är nödvändigt för att sen kunna möta andra igen.

Gör något skapande varje dag!

Det kan vara att du lägger upp maten extra fint på tallriken, skriver dikter, stickar strumpor, sy kläder, baka, målar väggar eller tavlor.  Hitta skaparglädjen inom dig själv i stället för att försöka prestera något till andras förnöjelse. När du plockar fram din egen unika skaparkraft och använder den, blir det automatiskt till glädje även för andra.

Lyssna på musik och lukta på något gott, när du är ledsen!

aroma

Flöjtmusik kan göra en melankolisk söndag till en njutning och aromaterapi är renande. Att lyssna till någon röst kan vara lugnande. Smörj in dig med någon god doftande kräm eller olja du tycker om. Ta alltid väl hand om dig själv när du är ledsen.

Gråt!

Det är inte fel att gråta. Det behöver inte vara katastrofer och dödsfall för att gråten ska få lov att vara med. Försök inte hindra någons gråt – varken din egen eller andras. Se den inte som ett sorgefenomen. Det är ju inte själva gråten som är sorgen – sorgen hade redan skett och därför kom gråten. Det är viktigt att släppa ut den. Gå ut i skogen och gråt ut ensam, eller gråt i någons armar. Det är själva gråten som är viktig, inte tröstandet. Att vara hos någon som gråter utan att försöka få slut på gråten, är att ge en gåva.

Stå fast vid dina känslor!

Dina känslor är lika viktiga och värdefulla även om någon annan inte vill ta emot dem. Det är aldrig löjligt eller förnedrande att tycka om, även om kärleken inte är besvarad. Det går att leva utan att få kärlek. Men när en människa slutar ge, bestämmer sig för att aldrig mer tycka om, då skadar hon sig själv. Förneka inte känslor som du faktiskt har, bara för att de inte ”passar sig”. Erkänn dem, åtminstone tyst för dig själv, och ge uttryck för dem. Det är inte alltid människor kan mötas och dela någon. Men den energi varma känslor ger, kan alltid användas till något gott.

Se dig själv som hel!

Du har inte en tå som kan bli sjuk eller nerver som krånglar. Sjukdomar är symtom på något och symtom ska inte botas. Ta reda på vad som egentligen är fel, när du blir sjuk. Den traditionella skolmedicinen har ingen helhetssyn på människan, men det finns akupunktörer, homopater, zonterapeuter och andra att gå till. Helheten är mer än summan av alla delarna. Vår kroppsliga, själsliga och mentala hälsa hänger ihop. Stress, dåliga relationer, rädsla och annan obalans visar sig ofta som ont i kroppen. Alla kan göra val och alla har ett eget ansvar att ta hand om sig efter bästa förmåga. Och tänk på att det är du som har hela ansvaret för din kropp och din hälsa. Andra kan vara dig till hjälp – eller stjälp – men ansvaret, det kan bara du själv. Och vem skulle kunna göra det bättre?

meditera